Adevărul de dincolo de noi


truth

(Publicat în „Altă Viață Magazin” pe 20 august 2005)

Poetul persan Muslih-ad-Din Saadi povestea acum multe sute de ani că, undeva prin ţările arabe, un şah a condamnat un ostatic la moarte. La auzul veştii, prizonierul a început să înjure şi să blesteme pe limba sa, cuprins de o adâncă supărare. Curios fiind, şahul a dorit să afle ce spunea condamnatul la moarte. Un vizir bun la suflet i-a răspuns: „O, stăpâne, ostaticul cuvântă: «Fierea celor mânioşi mânia-i, fierea celor blânzi mărinimia-i, ci Allah de-a pururi îl iubeşte doar pe cel ce bine-nfăptuieşte»”. Şahului i se făcu milă şi îl iertă pe bietul om dar un alt vizir îi spuse: „N-au cinstire sfetnicii unui şah, dacă adevărul nu-l rostesc. Ăst ostatic, ce-i aici de faţă, ocărî şi sudui stăpânul”. Auzind aceste vorbe, şahul s-a încruntat şi a replicat: „Mai pe plac mi-a fost «Minciuna» lui, decât «Adevărul» ce mi-l spui, căci «minciuna» binele-l dorea, pe când «adevărul» tău, fapta rea”. Iar înţelepţii timpului au ajuns la concluzia că „Mai de preţ e minciuna cu gând bun, decât adevărul cu gând rău”.

Aşa să fie, oare? Este posibil ca minciuna să fie pusă la loc de cinste, în locul adevărului? Istoria ne învaţă că, de-a lungul vremii, adevărul şi minciuna au jucat roluri importante în vieţile filosofilor, poeţilor şi scriitorilor. Filosoful german Immanuel Kant susţinea cu tărie datoria absolută de a spune adevărul, chiar şi în cazurile în care o minciună ar putea salva viaţa unui om. Pentru el, „minciuna este dispreţuirea şi, oarecum, nimicirea propriei tale demnităţi umane”. Compatriotul său, Goethe, îl aproba, spunând că „adevărul vindecă răul pe care îl cauzează”. Scriitorul francez Benjamin Constant de Rebeque, însă, nu a fost de acord cu aceste păreri. Pentru el, „nu datorăm adevărul decât faţă de aceia care au dreptul la el”.

Se spune în popor că minciuna are picioare scurte dar, de cele mai multe ori, adevărul şchioapătă. Până la urmă, noi căutăm adevărul sau ne caută el? Cât de important este el pentru noi? Îl recunoaştem atunci când îl întâlnim? Sau, mai bine zis, îl putem suporta? În ce cazuri trebuie spus adevărul şi când o minciună „nevinovată”? (deşi, după părerea lui Jean-Jacques Rousseau, „e greu şi rar ca o minciună să fie perfect nevinovată”) Dacă, într-adevăr, totul e relativ şi fiecare are propriul său adevăr? Asta face adevărurile celorlalţi mai puţin adevărate? Ce e adevărul?

Sunt întrebări ale căror răspunsuri probabil că nu le vom afla. Mă sperie doar gândul posibilităţii ca adevărul să fie dincolo de noi. În acest caz, s-ar putea să nu reuşim să-l întâlnim vreodată. Şi atunci, care ar fi rostul unei vieţi scufundate în întunericul minciunii?

About Claudiu-Gilian Chircu

Îmi merge mintea... pe 7 cărări şi în marşarier. Probabil asta înseamnă să fii dus cu pluta pe arătură. View all posts by Claudiu-Gilian Chircu

7 responses to “Adevărul de dincolo de noi

  • Traian Ioan

    La mine-i trei fără 10 iar la ora 13:30 trebuie să fiu la Tribunalul din Santa Monica. Oricum merită efortul de a-ţi spune că există o mare diferenţă între neadevăr şi minciună. Un neadevăr spus cu intenţie se numeşte minciună.
    O credinţă spusă cu convingere că e adevăr face mai rău decât orice neadevăr spus cu orice intenţie.
    A se vedea cele trei principale religii, iudaism, creştinism şi mahomedanism.
    Cum: “Ce este adevărul?”
    Numai ceea ce ştim este adevăr. Nimic din ceea ce credem nu este cu certitudine adevăr.
    Dacă eu îţi spun un adevăr şi tu-l crezi şi-l transmiti mai departe ca adevăr, greşeşti! Greşeşti pentru că adevărul pe care l-ai aflat de la mine pentru tine este o credinţă a celor spuse de mine. În momentul în care adevărul auzit de la mine ţi-l însuşeşti prin raţionamente proprii, prin judecată, el devine adevăr şi pentru tine şi-l poţi transmite mai departe ca adevăr ştiut de tine, fără teama că vei crea un nou partid, o nouă religie sau o nouă “ştiinţă”. Adevărul nu se suportă prin martori!

  • electra/dupaora25

    Traian Ioan, dar despre ce proces este vorba?

  • Traian Ioan

    N-ai ştiut că o judecată se face cu scopul de a afla adevărul, cauza unui efect?
    Numai că adevărul se doreşte a fi descoperit, de către unii, pentru a pedepsi iar de către alţii pentru a se ajuta pe el şi semenii lui.
    Cei care se cred deştepţi, aleşi de Dumnezeu, vor să pedepsească, iar cei proşti vor să creeze sau să corecteze o creaţie pentru binele lor. Diferă doar scopul aflării adevărului!
    Evreii, deştepţii, vor să pedepsească, Românii, proştii, vor să corecteze ce s-a creat greşit.
    Postat, joi, 5 iunie 2014, ora, 20:58

  • Cristian

    Se pare ca cei care detin fraiele omenirii au decis ca varianta lui de Rebeque e cea mai indicata. Uitandu-ma in jur tind sa ii dau dreptrate… Totusi, pentru a vedea cine merita si cine nu, adevarul poate fi dezvaluit tuturor, pentru ca doar cei cu neuronii bine antrenati il vor intelege.

  • KLAUDYU

    Adevărul e că cei mai mulți n-ar accepta adevărul nici dacă i-ar lovi în freză. Cu toate astea, cred că ar trebui să căutăm adevărul și să-l scoatem la lumină, chiar dacă va fi acceptat doar de câțiva. Până la urmă, fiecare e răspunzător pentru faptele sale; cine nu vrea adevărul, n-are decât să trăiască în minciună. Dar cred că aceia care îl dețin sunt datori să îl ofere tuturor.

  • Traian Ioan

    Re: Alternativă la religii, este Adevărul!
    [quote author=Klaudyu]Adevărul e că cei mai mulți n-ar accepta adevărul nici dacă i-ar lovi în freză. Cu toate astea, CRED că ar trebui să căutăm adevărul și să-l scoatem la lumină, chiar dacă va fi acceptat doar de câțiva. Până la urmă, fiecare e răspunzător pentru faptele sale; cine nu vrea adevărul, n-are decât să trăiască în minciună. Dar CRED că aceia care îl dețin sunt datori să îl ofere tuturor.
    [/quote]
    Eu, spre deosebire de tine, NU CRED, ştiu că-mi lipseşte o ţiglă, ştiu că sunt prost, de aceea nu mă deranjază când cineva îmi reaminteşte, ca să mă ţină treaz.
    Am spus în gura mare că sunt Şilo dar fără să fiu auzit şi fără să cer să fiu crezut, ca Isus. Am spus-o ca să se ştie, fără teama că voi fi ridiculizat!

    Am scris că joi, 5 iunie 2014, trebuie să fiu în faţa unui judecător. Pentru a avea câştig de cauză, m-am pregătit cu tot felul de documente, printre care am luat, aşa cum ţi-am spus, şi Documentul „Hitler – Mesia sau Antihrist”, acesta fiind un Adevăr indubitabil, privind implicarea evreilor imbecili în evoluţia civilizaţiei umane, chiar dacă evreii imbecili atei, care conduc lumea, vor respinge veridicitatea acestui studiu.

    Ieri, în sala de judecată, la ora anunţată 13:30, au intrat destul de mulţi oameni, peste o sută.
    D-l Porsche, acuzatorul, înainte de a veni Judecătorul James K. Hahn, ne-a făcut un instructaj. Începe judecata. Primul nume strigat de Judecător este Traian Ion!
    Dismised.
    L-am întrebat pe Sântio: De ce m-ai adus în faţa unui judecăror dacă nu l-ai lăsat să mă judece şi să fac uz de documentele, dovezile pe care mi le-ai pus la dispoziţie?
    „Te-am adus ca să înţelegi că multe acţiuni şi legi sunt neconstituţionale în ţara a cărui guvern a ajuns jandarmul lumii, datorită evreilor imbecili şi a Bibliei lor.
    Ţi-am scos în cale „Războiul Dacilor cu românii” Dacii nu mai vor să tacă – http://ioncoja.ro/doctrina-nationalista/vasile-soimaru-versiunea-actuala-si-sporita-a-lui-badea-cartan/comment-page-1/#comment-74892.
    Tot ieri, pe 9 iunie, te-am făcut să vorbeşti la telefon cu nepotul tău, Adrian, care ţi-a vorbit cu durere despre cabana Voina cu împrejurimile ei şi despre Ţară, în general. Despre sora lui, Mara, nu ţi-a putut spune nimic pentru că nu vorbesc unul cu altul, din copilărie.
    Tu ai vrut să mergi la Şcoala de la Băneasa. Nu te-am lăsat. Te-am trimis să înveţi chimie şi fizică ca să descoperi adevăruri despre Creaţie. Nepoata ta, Mara, a ajuns unde ai vrut tu şi a ajuns bine. Iubeşte omul, nu banul.
    Nu uita fiule ce ai aflat că ţi-am spus!”

    (Isaia 41:
    9. tu, pe care te-am luat de la marginile pământului şi pe care te-am chemat dintr-o ţară depărtată, căruia ţi-am zis: „Tu eşti robul Meu, te aleg, şi nu te lepăd!
    10. Nu te teme, căci Eu sunt cu tine; nu te uita cu îngrijorare, căci Eu sunt Dumnezeul tău; Eu te întăresc, tot Eu îţi vin în ajutor. Eu te sprijin cu dreapta Mea biruitoare.”
    11. Iată, înfruntaţi şi acoperiţi de ruşine vor fi toţi cei ce sunt mâniaţi pe tine; vor fi nimiciţi şi vor pieri cei ce ţi se împotrivesc.
    12. Ii vei căuta, şi nu-i vei mai găsi pe cei ce se certau cu tine; vor fi nimiciţi, vor fi pierduţi cei ce se războiau cu tine.
    13. Căci Eu sunt Domnul Dumnezeul tău care te iau de mâna dreaptă şi-ţi zic: „Nu te teme de nimic, Eu îţi vin în ajutor!”
    Isaia 42: 1. „Iată Robul Meu, pe care-L sprijin, Alesul Meu, în care Îşi găseşte plăcere sufletul Meu. Am pus Duhul Meu peste El; El va vesti neamurilor judecata.
    2. El nu va striga, nu-Şi va ridica glasul şi nu-l va face să se audă pe uliţe.
    3. Trestia frântă n-o va zdrobi, şi mucul care mai arde încă nu-l va stinge. Va vesti judecata după adevăr.
    4. El nu va slăbi, nici nu Se va lăsa, până va aşeza dreptatea pe pământ; şi insulele vor aştepta legea Lui.”
    Ştiu că aceste cuvinte îmi sunt adresate.)
    Postat, marţi, 10 iunie 2014, ora, 23:27
    Citiri, 252392

  • Cristian

    Da,acesta este un subiect despre care se poate discuta mult timp fara sa ajungem la nici un rezultat.
    La intalnirea dintre Iisus si Pilat din Pont,cand acesta ii spune despre sine ca El este Calea,Adevarul si Viata,Pilat il priveste zambind si ii spune: Adevarul? Ce este Adevarul…
    Filosofia (cel putin pentru mine) reprezinta o traire,sa-i spun asa,pur subiectiva,avand la baza experienta traita a unui om (filosoful) corelata cu evenimentele trecutului despre care a cercetat.Apoi vin alti filosofi care simpatizeaza opinia filosofica initiala,care,astfel creaza asa-numitele “curente filosofice”,care,din Antichitate si pana in prezent se cam bat cap in cap.De aceea cred ca filosofia nu este o stiinta ci doar o speculatie ce are ca baza insusi sentimentul traitor al “filosofului prim” (al omului ce a stabilit curentul filosofic urmat apoi si de altii care s-au raliat opiniei lui).
    Unii dintre prietenii mei (studenti la Filosofie) s-au suparat pe aceasta concluzie trasata de mine.
    Daca urmariti,de la filosofii din Antichitate si pana la cei din perioada contemporana exista multe contradictii in silogismele lor logice.Chiar religiile sunt filosofii,in esenta lor,impuse ca adevar de persoane interesate.Trei religii monoteiste ce au ca loc de nastere acelasi spatiu iudaic urmaresc sa se anuleze reciproc,un lucru care,mie,cel putin,mi se pare un paradox al prostiei dar,ma rog,”credinta” in niste dogme si scrieri ale unor tipi isteti nu este o facultate a unor oameni care sa se retraga pentru cateva clipe si sa cugete asupra situatiei,a cauzei ce tinde spre efect…
    Adevarul.Ce este Adevarul? Dorim sa aflam Adevarul Obiectiv sau sa aflam Adevarul Subiectiv? Noi,cei de aici,nu o sa aflam niciodata Adevarul Obiectiv prin simpla noastra conditie ierarhica in societate (dar si in acest Univers) care,de altfel constituie un handicap.Daca avem vointa si un discernamant de fier putem da de umbra rarefiata a acestui tip de adevar.Adevarul Subiectiv,insa,e cu totul o alta treaba.Sunt multi,chiar si in ziua de azi care si-au impus acest tip de adevar si sunt gata sa moara pentru el,fara prea multe intrebari.
    Minciuna.Ce este minciuna? Oricum am privi minciuna,aceasta reprezinta o forma de aparare a omului.Daca un om va incerca sa apere pe un altul,nu va putea face acest lucru decat prin deformarea adevarului si astfel prin nasterea unei forme de minciuna,desigur si viceversa este identic valabila doar ca acolo se doreste atingerea unui scop egoist prin minciuna.In esenta minciuna e minciuna indiferent cum a-i privi-o.Asa cum crima ramane crima chiar daca este in legitima aparare ori in scop distructiv.Atunci cand un om ia viata unui alt om,acest fapt se numeste crima.De-abia apoi apar circumstantele atenuante sau de tip penal iar aici ajungem la dreptate.Astfel ca,un criminal are dreptatea proprie iar cealalta parte,dreptatea polului opus,astfel intram sub influenta Adevarului Oarecum Obiectiv.Rezultatul definitiv al unei astfel de ecuatii fiind influentat de factorul de putere (identificati-l cum vreti,de la puterea sociala/individuala relativ pura si pana la puterea administrativ-legislativa).
    Asadar (ca sa nu ma mai lungesc si sa nu mai plictisesc pe nimeni) Adevarul si Minciuna penduleaza intre mai multi factori ce descriu prima data individul iar,mai apoi societatea (sistemul mai degraba).Astfel ca cine are Puterea si,mai ales,Dorinta,acela va putea jongla suficient de atletic cu aceste doua principii.Omul de rand (nu numai din Romania) realizand astfel ca,din punct de vedere social viata este o curva.Iar de aici incolo fiecare isi creeaza propriile mici adevaruri/clisee (care il indeparteaza de realitatea obiectuala) si,cel mai grav,isi creeaza propria minciuna in care inevitabil va incepe sa creada (asta e si o chestie psihologica,frecventa in Romania).
    Sa va dau un exemplu: Hristos spune: “Adevarul va va face liberi.Aflati Adevarul si acesta va va elibera.” Genul de afirmatie “alba”,care nu spune nimic.Adica ar fi trebuit sa specifice in primul rand tipul de adevar care ne va elibera iar mai apoi ar fi trebuit sa specifice cum putem ajunge in proximitatea acestui adevar.Probabil ca el le-a spus adeptilor lui aceste lucruri insa,pe parcurs,acestea s-au “pierdut”,noi,cei din ziua de azi avand de-a face doar cu afirmatii evazive si contradictorii.
    Mai demult am facut un experiment impreuna cu niste prieteni mult mai destepti ca mine,si anume: le-am pus oamenilor de pe strada 3 dintre intrebarile fundamentale legate de om:
    Cine suntem? De unde venim? Cu ce scop? Si,cred ca intuiti si voi ca am luat contact cu o gramada de raspunsuri privite ca “adevaruri indubitabile”,provenite de la o cunoastere religioasa si pana la niste argumente chiar dubioase…daca o sa opriti un roman pe strada si o sa-l intrebati despre orice subiect,acesta o sa va tranteasca un raspuns (adevarat pentru acea persoana),fara a argumenta insa acel produs al logicii la care a ajuns.Astfel ca,foarte putini romani o sa raspunda cu “nu stiu”,ceea ce demonstreaza ca este foarte usor sa traiesti purtand in conceptie niste adevaruri eronate,in esenta acest lucru fiind chiar o minciuna (grava,deoarece e scornita chiar de subiectul in cauza pentru a se autoamagi).
    Asadar Adevarul Adevarat il vom cunoaste probabil dupa moarte sau nici acolo…
    Astea sunt lucruri speculative…Ce putem noi sa facem? “Sa fiti destepti si fara frica”,parca asa ne-a zis Mitica.
    Si bineinteles,vorba aia sfanta: “Ce tie nu-ti place,altuia nu-i face.”
    Imi cer scuze pentru ditamai carnatul pe care l-am scris,insa mi-a placut foarte mult subiectul.Ma pasioneaza psihologia si,in general,ma pasioneaza tot ceea ce este legat de Om – singura fiinta ce poate fi concomitent si Zeu dar si boschetar…

Leave a Reply

